שיטת הניקוד במשרד הרישוי
עו"ד משולם גלעד – מומחה בתעבורה
צרו קשר לפגישת ייעוץ והכוונה ראשונית.
שיטת הניקוד הנה שיטה למעקב על ביצוע עבירות נהיגה של נהגים, הנתונה לאחריות משרד הרישוי, כפי הסמכות שניתנה בסעיף 69 א' לפקודת התעבורה ובחלק ז' של תקנות התעבורה. ההיגיון העומד בבסיס השיטה הנו כי ישנה חשיבות רבה לחומרת העבירה שמבצע נהג ועל התדירות בה ביצע את העבירות. השיטה מניחה כי מי שביצע יותר עבירות חמורות בזמן קצר, הוא הנהג המסוכן. הכלל הוא כי נהג המורשע בעבירה, תירשם לחובתו מכסת הנקודות הרשומות לצד אותה העבירה (ראה את רשימת הנקודות באתר משרד הרישוי), בנוסף לכל עונש אחר (קנס, פסילת רישיון, מאסר וכו').
עיקרי השיטה די מסורבלים ומורכבים ויש לשיטה חלופות רבות לסיטואציות שונות, לכן חשוב להבין היטב את עיקריה בכדי להעריך נכונה את מצבו של כל נהג, במטרה להמליץ על דרך הפעולה האפקטיבית ביותר עבורו, הן מול משרד הרישוי אל מול תיק הנקודות והן לגבי ניהול אותו תיק עבירה שבגינו צפויות להירשם הנקודות.
תכלית השיטה היא כי את הנהג המאותר כנהג מסוכן פוטנציאלית, יש להכניס אל תחום טיפול השיטה וזאת על ידי שלושה אמצעים עיקריים :
- הדרכה
- הרחקה מהכביש
- בחינת התאמה מחדש
האמצעים מופעלים בדרגות חומרה שונות בהתאם לפוטנציאל הסיכון. למשל, הדרכה בסיסית ולאחריה אם לא עזרה, הדרכה מתקדמת ובהמשך, פסילה, שאם לא עזרה תהיה פסילה ארוכה יותר, בחינות מחדש (מבחן עיוני ומבחן מעשי) בחינת התאמה אישיותית לנהיגה וכו'. בכך, בשלב ראשון מנסה השיטה להדריך את הנהג, לאחר מכן לצננו על ידי פסילת רישיונו ואם לא יהיה בכך די, להרחיקו מהכביש לצמיתות בכדי להגן על הציבור מפניו.
היות שכך, השיטה אינה מתעניינת בעבירות שביצעו נהגים באופן סביר, הן מבחינת החומרה והן מבחינת תדירות העבירות. מכאן, נהג שיבצע למשל עבירה כל 3 שנים כל חייו, יתכן שכלל לא יכנס אל תחומי אמצעי התיקון. היות שאמצעי התיקון הראשון חל על מי שצבר מינימום 12 (ועד 22) נקודות (אמצעי התיקון בשלב זה הנו "קורס נהיגה נכונה ובסופו מבחן") והיות שמי שצבר פחות מ 12 נקודות במשך שנתיים יגרום למחיקת הנקודות בסיום השנתיים שמים ביצוע העבירה, ללא תנאי. היות שסך הנקודות הגבוהה ביותר הנרשם בשל עבירה אחת הנו 10 נקודות (למשל נהיגה בשכרות, מהירות גבוהה מאד וכיוב'), לא ניתן לעבור את הרף (הרף שמעליו מחוייב אמצעי תיקון) על ידי ביצוע עבירה אחת ולכן, גם אם יבצע עבירה חמורה כל 3 שנים, בכל פעם שיבצע עבירה כבר יהיה גיליון הנקודות שלו נקי ולכן לעולם לא יצבור 12 נקודות ולא יגיע אל תחום אמצעי התיקון. מנגד, נהג שיבצע שתי עבירות בזמן קצר באופן שיעבור את רף 12 הנקודות, ייכנס אל תחת כנפי השיטה גם אם תהיינה אלה שתי העבירות היחידות שיבצע כל חייו.
עיקרי שיטת הניקוד :
העבירות נחלקות לרמות חומרה שלפיהן מוצמדות לכל עבירה נקודות. על העבירות הקלות ביותר לא נרשמות נקודות בכלל (למשל עצירה בתחנת אוטובוס, הורדת יד מההגה וכיוב'). בעבירות בעלות רמת חומרה ברמה שמעל הקלה ביותר, נרשמות לצד העבירה 2 נקודות (למשל עבירת נוסע שאינו חגור או העדר תאורה על לוחית זיהוי מאחור) וכך בהתאמה חמורות יותר 4 נקודות (למשל עקיפה מימין או עליה על המדרכה שלא לשם חצייתה), 6 נקודות (למשל כניסה לצומת כשאי אפשר להמשיך בנסיעה) 8 נקודות (עקיפת רכב שעצר לפני מעבר חציה או לפני צומת) ו 10 נקודות (נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילת רישיון, נהיגה במהירות גבוהה מאד וכיוב'). לציין כי ניתן להתווכח על ההיגיון שמאחורי קביעת חומרת העבירות כפי שזו משתקפת על פי סולם הנקודות. למשל לצד עבירות חמורות מהרף הגבוה ביותר לא רשומות נקודות, מסיבות שונות ומאידך, עבירות יחסית קלות זוכות לכמות נקודות גבוהה ולהיפך (על ניתוח חומרת עבירה ביחס לנקודות שלצידה ראה מאמר שפרסמתי באתר).
כאמור נקודות הנרשמות לחובתו של נהג נמחקות תוך שנתיים מיום ביצוע העבירה ונמחקות מיד בתום השנתיים, כל עוד לא נצברו בתקופה זו לסך העולה על 20 נקודות ותוך 4 שנים למי שצבר מעל 22 נקודות.
תשומת לב שמי שהורשע בעבירה לאחר שחלפו שנתיים מנקודות קודמות שהיו רשומות על חשבונו והתאפסו, אם מועד ביצוע העבירה בה הורשה הנו בתחום השנתיים, "מתעוררות" הנקודות שנמחקו לחיים ונצברות. עובדה זו מסרבלת מניפולציות על ידי נאשמים ומקשה לתמרן ולהשפיע על איפוס וצבירת הנקודות.
מי שבנקודת זמן צבר 12 נקודות ומעלה, לא ימחקו הנקודות שצבר ללא אמצעי תיקון.
להלן אמצעי התיקון :
מספר הנקודות שנצברו | אמצעי התיקון |
12-22 | קורס בסיסי (12 שעות) בנהיגה נכונה ובסופו מבחן |
24-34 | קורס מתקדם (12 שעות) בנהיגה נכונה ובסופו מבחן |
36 ומעלה | פסילת רישיון נהיגה לשלושה חודשים ועמידה במבחן עיוני (תיאוריה) מחדש. |
36 נקודות פעם שניה תוך 6 שנים או 72 נקודות בתנאים המפורטים לעיל | פסילת רשיון נהיגה ל-9 חודשים
|
על נהג לבצע את אמצעי התיקון שנקבעו לו על ידי רשות הרישוי על פי ההודעה שקיבל, אלא אם פנה לרשות וקיבל הנחיות שונות, אז יפעל על פיהן.
תשומת לב שגם אם בוצע אמצעי התיקון, לא ימחקו הנקודות (לעניין חישוב צבירה), אלא כל נקודה בחלוף שנתיים מיום ביצוע העבירה בגינה נרשמה.
מי שנקבע לו אמצעי תיקון קורס ולא ביצע תוך 6 חודשים מוסמכת רשות הרישוי להתלות את רישיונו.
נהג שנרשמו לחובתו 36 נקודות ומעלה ואשר אמצעי התיקון שעליו לבצע כוללות פסילת רישיון נהיגה, רשאי לפנות בתוך 30 יום מהיום בו הומצאה לו ההודעה לרשות הרישוי בבקשה לאפשר לו להשמיע טענותיו. במידה שאכן פנה, יידחה ביצוע אמצעי התיקון. לאחר שניתנה לנהג האפשרות לטעון טענותיו, תחליט רשות הרישוי את החלטתה ובמידה שתחליט שכן להחיל את אמצעי התיקון, תודיע לנהג על מועד תחילת הפסילה.
מה אפשר לעשות
ראשית, כדאי להתייעץ עם עו"ד תעבורה שיבחן את החומר ויוודא כי לא נפלה כל טעות. בפרוצדורה או במהות. מניסיוני, בגיליונות רישום נקודות של נהגים ישנן טעויות, טכניות או מהותיות, טעויות שלפעמים יש בכוחן לבטל חלק מהנקודות. עו"ד תעבורה גם יבחן את גרף הזמן ויוודא כי כל החישובים נעשו על פי החוק.
חשוב להדגיש כי מועד רישום הנקודות במרשם העבירות אינו משפיע על מניין התקופות לעיל (אלא רק מועד ביצוע העבירה). יחד עם זאת, לא יירשמו נקודות בשל הרשעות בעבירות שהמידע לגביהן התקבל 12 חודשים או יותר ממועד ההרשעה. הדגש הנו על משך הזמן שבין מועד העבירה עד מועד ההרשעה שהנו בעצם מעין "מרחב תמרון" של הנהג.
עו"ד מנוסה יידע פעמים רבות לתמרן את ההתנהלות בדו"ח שקיבל נהג מול הרשויות (משרד הרישוי, משטרת התנועה, מפנ"א, יחידת התביעות ובית המשפט לתעבורה), באופן שיגרום לדחיית רישום הנקודות לחובת הנהג למועד בו חלפה שנה ממועד ביצוע העבירה וכך כאמור, לא תיצברנה לחובת הנהג.
עוד ניתן, בעיקר במקרים בהם נקבע אמצעי תיקון פסילה, להתכונן נכון לשימוע באופן, שיפחית את חומרת אמצעי התיקון, יאפשר לנהג הזדמנות נוספת או לחילופין, דברי הנהג כפי שירשמו בטופס השימוע, יוכלו לשמש מצע טוב יותר לבקשה שתוגש לשופט תעבורה במידה ולא התקבלו טענותיו בשימוע.
על פי החוק, למשרד הרישוי שיקול דעת נוסף באופן רישום הנקודות ובאופן קביעת אמצעי התיקון והפעלתם. בכל מקרה לגופו, יש לבחון את גיליון רישום הנקודות של נהג ולחפש את האופן בו ניתן להשפיע על צבירתן. מניסיוני, פעמים רבות ניתן לעשות זאת ויותר מפעם ראיתי כי התנהלות נכונה של נהג, מונעת עונשי פסילה.