הגשת בקשות לביטול פסילת רישיון נהיגה
עו"ד משולם גלעד – מומחה בתעבורה
צרו קשר לפגישת ייעוץ והכוונה ראשונית.
במידה שנחשדת בעבירה המקנה לקצין סמכות פסילת רישיון מנהלית, יש מה לעשות ! הפסילה אינה אוטומטית ולדבריך בשימוע יש משקל רב בהחלטת הקצין האם לפסול רישיונך ! גם אם פסל הקצין את רישיונך אין הדבר סוף פסוק ויש מה לעשות ! פעמים רבות ניתן להגיש ערר על החלטת הקצין בפני שופט תעבורה ולהחזיר לך את רישיונך לאלתר.
במידה שזומנת לשימוע על ידי קצין או שלא פנית לעו"ד ונפסלת על ידי קצין, פנה אליי ללא דיחוי . יש מה לעשות!
פעמים רבות חורג הקצין, פעמים מחוסר ידיעה ופעמים מחוסר הקפדה וישנה אפשרות להגיש בקשה לביטול פסילה מנהלית לבית המשפט ולבטל את הפסילה. זכורים לי מקרים בהם נפסלו נהגים בטעות על עבירות שאינן בתוספת ואינן מקנות סמכות פסילה (פסילה שכזו הנה בטלה מעיקרה) ואף מקרים בהם לא נערך השימוע על פי הכללים המחייבים שימוע. במקרים כאלו יושב הרישיון לאלתר. פעמים אחרות בהן הכשלים בהליך השימוע אינם כה בוטים יתכן שגם אם לא תבוטל הפסילה, לעתים תקוצר באופן משמעותי.
חשוב לציין כי הדבר הטוב ביותר שיוכל לעשות נהג שזומן לשימוע הוא להתייעץ עם עו"ד תעבורה עוד טרם השימוע!
פעמים רבות הגרסה שתמסור לקצין בשימוע, היא זו שבתמימותך וללא ידיעתך, תהיה זו שתקים את עילת המסוכנות הדרושה לקצין על מנת לפסול את רישיונך ופעמים אף תהיה האמירה שתגביל את היכולת לנהל את התיק העיקרי בהמשך, עד כדי שתביא להרשעתך במקום בו יתכן והיית יכול להיות זכאי גם בתיק העיקרי.
במידה שזומנת לשימוע בפני קצין או במידה שנפסלת על ידי קצין פנה אלי ללא דיחוי לייעוץ ראשוני ללא כל התחייבות.
פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה, כשמה, הנה סמכות מנהלית הניתנת לקצין משטרה, להשבית את רישיון הנהיגה של נהג לאלתר.
ישנם מספר תנאים להפעלת הסמכות וחשוב להדגיש כי בבסיסה תכלית אחת: הגנה על הציבור מפני מסוכנותו לכאורה של הנהג עוד טרם משפטו וזאת, על ידי "צינונו" בכך שיפסל מלנהוג לאלתר.
מדובר בסמכות המוקנית בחוק, המסורה לבעלי תפקידי קצונה ספציפיים בלבד (תפקידים בזיקה למערך אכיפת התנועה באזורם), בשורה של עבירות ספציפיות המפורטות בחוק, מפאת המסוכנות הכרוכה בהן בעיני המחוקק (ראה את רשימת העבירות בתוספת הרביעית לפקודה), בכפוף לשורה של תנאים נוספים, חלקם מהותיים וחלקם פרוצדורליים פורמליים (חלוף זמן, חובת הזמנה לשימוע ועוד).
ככלל לקצין המוסמך סמכות לפסול רישיון נהיגה לתקופה המוגבלת בחוק:
30 יום בעבירה מרשימת העבירות הסגורה שבתוספת הרביעית לחוק.
60 יום בגין גרימה לכאורה תאונת דרכים עם נפגעים.
90 יום בגין גרימה לכאורה של תאונה קטלנית.
חשוב להדגיש כי הפסילה אינה אוטומטית וכי במרכזה התרשמות הקצין מרמת מסוכנותו של הנהג, כפי שזו עולה מהעבירה עצמה, נסיבות ביצועה ומהנהג עצמו – גילו, עברו התעבורתי / הפלילי, התנהגותו מול השוטרים ועוד.
ככלל, במעמד ביצוע העבירה יקבל הנהג לידיו זימון לשימוע. לפעמים יגיע הקצין ויבצע את השימוע בשטח, לפעמים יבקשו השוטרים מהנהג להתלוות אליהם לתחנת המשטרה לשימוע ולפעמים, יקבל הנהג זימון לשימוע וישוחרר לדרכו. תשומת לב שבמידה ונהג זומן לשימוע ולא התייצב, על פי החוק יש לקצין סמכות לפסול את הנהג בהעדרו כך, שממועד השימוע אליו זומן הנהג ולא התייצב בדר"כ יפסול אותו הקצין בהעדרו, כך שהנהג יהיה פסול אך, בניגוד למצב בו היה נוכח בשימוע כאשר השימוע הנו בהעדר ובמידה שרישיונו של הנהג לא הופקד, תחל הפסילה שמשכה 30 ימים אך לא תימנה עד שהנאשם יפקיד רישיונו. מכאן כי אם לא התייצב נהג לשימוע אליו זומן כחוק והיה אמור להתקיים ביום א' בשעה 10 בבוקר, יהיה פסול מיום א' ב 10 בבוקר ועד 30 יום לאחר שיגיע להפקיד את רישיונו.
מכאן כי לא כדאי שלא להתייצב לשימוע אליו זומנת.
אין די בכך שנהג ביצע עבירה שברשימה או שלכאורה גרם תאונת דרכים עם נפגעים בכדי לפסול את רישיונו מנהלית. על הקצין לבחון את חומר הראיות בתיק לאור מאפייני הנהג ולקבוע האם מתקיימת רמת מסוכנות המצדיקה פסילת רישיונו.
רק במידה שהקצין התרשם כי קיים חומר ראיות משמעותי בתיק, חומר ממנו עולה כי יוגש כנגד הנהג כתב אישום ולאחר שבחן את מאפייניו כנהג (גילו, ותק בנהיגה, עבר תעבורתי/ פלילי), לאחר שניתנה לו זכות להשמיע דבריו בשימוע ורק אם על סמך כל האמור, יקבע כי קיימת רמת מסוכנות המצדיקה פסילת רישיונו – יפסול רישיונו לאלתר.
לדברי הנהג בשימוע חשיבות כפולה. ראשית, על בסיס תגובתו תתבסס המלצת הקצין האם לפסול רישיונו או לא ושנית, פעמים רבות, הנאמר על ידי הנהג בשימוע ישמש כראיה במשפטו. לפעמים כראיה ישירה לעניין האשמה, לפעמים כראיה נסיבתית ולפעמים כשיקול לעונש. פעמים רבות, תעשה התביעה את השימוש בגרסת הנאשם שניתנה בשימוע באופן מניפולטיבי ותוציאו מהקשר שלא בצדק. לכן חשיבות רבה לאופן בה יגיב הנהג בשימוע שיערוך לו הקצין ומכאן חשיבות רבה להתייעצות עם עורך דין עוד טרם השימוע.
על החלטתו של קצין לפסול נהג מנהלית ניתן להגיש ערר בפני שופט תעבורה. מדובר בבקשה דחופה שמרגע שמוגשת לבית המשפט נקבעת לדיון בזק תוך יום יומיים (פעמים רבות אף ביום הגשת הבקשה). במהלך הדיון בוחן שופט את החומר ומחליט האם לבטל את החלטת הקצין, האם לא להתערב בהחלטת הקצין. לפעמים לאור הנסיבות מחליט שופט לקצר את תקופת הפסילה. פעמים רבות, כבר בשלב זה ולאור הסכמות בין הנאשם להגנה מסתיים גם התיק העיקרי. על החלטת שופט בערר על החלטת קצין ניתן לערור לבית המשפט המחוזי.
פעמים רבות מדיי, נתקלתי בנהגים שבתמימותם נפסלו על ידי קצין מבלי שהתייעצו עם מומחה ולאחר מכן זוכו מכל אשם במשפט שהתנהל לפני בית המשפט. לכן, מומלץ להתייעץ טרם השימוע ולכל המאוחר לאחר שנפסלת בשימוע בכדי לבחון סיכויים ולבחון הגשת ערר על החלטת הקצין.
לציין כי פעמים רבות במהלך בחינת הערר ובמסגרת דיון עם התביעה, הן טרם הגשת בקשה והן בבית המשפט לאחר הגשת בקשה לביטול פסילת קצין, נגיע להסכמות עם התביעה כך שנסגור באופן מוסכם גם את התיק העיקרי.
זומנת לשימוע בפני קצין או שנפסל רישיונך בשימוע, פנה אליי בהקדם לייעוץ ראשוני ללא כל התחייבות.
פרטי התקשרות:
טלפון: 02-5363520
פקס: 077-555-8758
גלעד נייד: 050-6271124
דור נייד: 054-5453091
דוא"ל: info@meshulam-gilad.co.il
מען לשליחת דואר: גבעון החדשה, ת.ד 197, מיקוד: 9090100